Download nu Gratis het Superfood Kennismakingspakket!
Gratis Ebook, videocursus en kortingscoupon voor onze webshop!

Page content

Superfoods als onderdeel van een vegetarisch voedingspatroon

Superfoods als onderdeel van een vegetarisch voedingspatroon

Steeds meer mensen streven naar een verantwoorde levensstijl en kiezen in dit kader voor een vegetarisch voedingspatroon. Er wordt bewust voor bepaalde producten gekozen en andere producten worden met gegronde reden (dit kunnen ook ethische of religieuze overwegingen zijn) laten staan. Het is alleen wel van belang om te zorgen dat de ondervertegenwoordigde voedingsstoffen uit een vegetarisch dieet op een andere manier in het lichaam komen. Het is namelijk wel belangrijk om tot een uitgebalanceerd voedingspatroon te komen. Superfoods kunnen uitstekend dienen als onderdeel van een vegetarisch voedingspatroon.

 

De positieve effecten van een vegetarisch voedingspatroon

Vegetariërs leveren vanzelfsprekend een positief effect aan het dierenwelzijn op het land, in de zee en in de lucht. Voedingsmiddelen als vlees, gevogelte, vis, schaaldieren en insecten en ook de bijproducten van geslachte dieren, waaronder dierlijk stremsel en gelatine worden niet gebruikt. Daarnaast heeft deze levensstijl natuurlijk ook een positief effect op het milieu en de wereldvoedselvoorraad.

Over de effecten op de mens wordt er nog volop gediscussieerd. Veel vegetariërs voelen zich energieker en gezonder met deze levensstijl. Maar is het een goede keuze om producten te laten staan? Wetenschappers discussiëren al jarenlang over welke gezondheidsvoordelen een vegetariër heeft ten opzichte van een persoon die wel vlees gerelateerde producten gebruikt. Krijgt een vegetariër wel voldoende voedingsstoffen binnen?

 

Superfoods voor een uitgebalanceerd voedingspatroon

Onze gezondheid is afhankelijk van een uitgebalanceerd voedingspatroon. Met een levensstijl waarin er gekozen wordt om bepaalde voedingsmiddelen niet te gebruiken, zoals vegetariërs doen, moet er wel gewaakt worden dat je alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt.

Met een gevarieerd en bewust voedingspatroon kunnen vegetariërs voorkomen dat ze voedingsstoffen te kort komen. Het calcium uit zuivel en vis krijg je bijvoorbeeld voldoende binnen door het gebruik van diverse groenten.

Daarnaast kun je veel “tekorten” eenvoudig oplossen door het gebruik van superfoods te integreren in je voedingspatroon. De eiwitten die bijvoorbeeld in vlees, kip, vis, eieren en zuivelproducten zitten, krijg je binnen door het gebruik van superfoods als hennep- en chiazaden. Omega-3 vetzuren kun je prima binnenkrijgen door het gebruik van onder andere noten en bladgroenten maar ook door het gebruik van hennepzaad, algen en chiazaden. Je ijzergehalte kun je prima aanvullen door groente, noten, vezels en bonen maar ook door hennepzaad en rauwe cacao.

Vegetarisch voedingspatroon

Gehalte vitamine B12 en vitamine D2 compenseren

Niet alle voedingsstoffen zijn makkelijk “te compenseren” met andere voedingsmiddelen. Voor vitamine B12 en vitamine D2 zijn een stuk minder vegetarische alternatieven voorhanden. Vegetariërs lopen daarom ook het meeste risico om een tekort aan deze vitamine te krijgen, zeker als er weinig zuivel of ei gebruikt wordt. Vitamine D2 zit in plantaardige voedingsmiddelen als alfalfa en in paddenstoelen maar geen enkel plantaardige voedingsmiddel bevat vitamine B12.

Vitamine B12 (cobalamine) is echter wel heel belangrijk voor het menselijk lichaam. Het speelt een rol bij het centrale zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedcellen en DNA. Een tekort aan vitamine B12 kan onder andere vermoeidheid en algehele zwakte veroorzaken.

 

Spirulina als aanvulling op een vegetarisch voedingspatroon

Er zijn vegetarische superfoods die heel rijk zijn aan pseudo vitamine B12. Een goed voorbeeld hiervan is spirulina. Spirulina is een blauw-groene zoutwateralg en bevat een hoge dosis aan vitaminen (waaronder pseudo B12), essentiële aminozuren, omega-3-vetzuren, essentiële vetzuren, diverse mineralen en eiwitten. Het is dus een uitstekende aanvulling op een vegetarisch dieet.

Spirulina is makkelijk in gebruik. Een kleine hoeveelheid (2 eetlepels) in een smoothie of een kleine hoeveelheid tabletjes zijn vergelijkbaar met twee porties gezonde groente. Als je 10 gram spirulina gebruikt (dit is een normale dosis), krijg je 20 mcg pseudo vitamine B12 binnen (de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 6 mcg, dit is dus 330%).

Bestel nu spirulina in de webshop van Superfoodme. Wij verkopen zakken van 2000 kleine, makkelijk inneembare tabletten van een hoge kwaliteit spirulina. De tabletten kunnen makkelijk vermalen worden in een blender. Spirulina is zeer goed oplosbaar en daardoor goed te mengen door allerlei soorten dranken en gerechten.

Comment Section

1 reactie op “Superfoods als onderdeel van een vegetarisch voedingspatroon


Door Winkler op 31 januari 2018

Psuedo vitamine B12 neem je niet op, dus onzinnig om net te doen alsof je via spirulina meer dan 3x zoveel B12 binnen krijgt als nodig. Je krijgt namelijk geen opneembare B12 binnen, gevaarlijk zelfs om te doen alsof je geen B12 tekort krijgt met spirulina. Gelukkig krijg je als vegetariër B12 wel binnen via gewoon melk, kaas, ei of met B12 verrijkte producten (zoals sojamelk of vleesvervangers) zorgen wel voor B12.

Plaats een reactie


*