Download nu Gratis het Superfood Kennismakingspakket!
Gratis Ebook, videocursus en kortingscoupon voor onze webshop!

Page content

Stimuleer je nachtrust met de juiste voeding.

Stimuleer je nachtrust met de juiste voeding.

Nachtrust is enorm belangrijk voor onze gemoedstoestand. Een tekort aan nachtrust kan leiden tot vervelende gezondheidsproblemen en ziektebeelden. In onze huidige samenleving moeten we er dan ook zeker voor waken dat we aan voldoende slaap komen. Kom jij aan voldoende nachtrust? Het gebruik van bepaalde superfoods kan je nachtrust verbeteren. Dus: “Stimuleer je nachtrust met de juiste voeding”.

Een tekort aan nachtrust, de oorzaken en gevolgen

Veel mensen kampen met vorm van slaapproblemen of insomnia. De oorzaken van dit slaaptekort of verstoring van slaappatronen kunnen zeer divers zijn maar hebben voornamelijk te maken met spanning, stress en onrust. Daarnaast kunnen externe factoren zoals lawaai, fysieke ongemakken, verkeerde voeding en genotsmiddelen of straling een negatief effect hebben op onze nachtrust. Dit kan leiden tot een geheel verstoorde bioritme en ernstige ziektebeelden op het fysieke, emotionele, mentale en spirituele vlak.

De periode van slaap is de periode van inactiviteit van ons wakende bewustzijn ons lichaam en onze geest komen dan tot rust. De slaap wordt aangestuurd door onze hersenen en de hypothalamus. Er worden diverse stoffen en hormonen aangemaakt die verantwoordelijk zijn voor onze bioritme en dus voor ons slaappatroon. Denk hierbij aan tryptofaan, serotonine en het welbekende melatonine. Slaapstoornissen worden veroorzaakt door het ontbreken of de disbalans van deze stoffen.

Ons slaappatroon heeft grofweg twee kenmerken:

Met de subjectieve kenmerken kunnen we aangeven of een persoon goed, slecht, diep of ondiep heeft geslapen. De fysiologische kenmerken geven de verschillende slaapfases (zoals de remslaap) en de droom stadia aan.

Hoeveel slaap heb je nodig?

De benodigde slaap is per persoon verschillend en hangt af van een verschillende factoren. Hier is geen schema voor, het beste is om te ervaren hoe je je een dag erna voelt  en hoe je functioneert. Vooral de leeftijd speelt een belangrijke rol in de hoeveelheid slaap die nodig is (kinderen slapen veel meer en dieper als  volwassenen) maar ook de eerder genoemde invloeden als stress, spanning en onrust zijn van groot belang.

Nachtrust

Met dit laatste doen we onszelf geen plezier in de huidige maatschappij. We leggen onszelf en elkaar een torenhoge druk op. Zowel zakelijk als privé hebben tijd en geld een belangrijke rol gekregen in ons leven. Daarnaast gebruiken wij veel ongezond voedsel en heeft de straling waaraan wij bloot staan een negatief effect op onze gemoedstoestand en onze slaap.

Het is lastig om uit de negatieve spiraal te klimmen. Door stress situaties slapen we minder en kan het lichaam niet voldoende “bijtanken” om alle indrukken van de volgende dag op de juiste manier te verwerken.

Het gebruik van superfoods voor een betere nachtrust

Het kiezen voor de juiste levensstijl en het juiste voedingspatroon kunnen een groot effect hebben op een betere nachtrust. Hierbij kan het gebruik van superfoods als aanvulling op gezonde voeding een grote rol spelen.

Vanzelfsprekend kunnen de hoge voedingswaardes van alle superfoods een positieve bijdrage leveren in het voedingspatroon dus kunnen we eigenlijk stellen dat al deze voedingsrijke natuurproducten een (indirecte) bijdrage leveren. Er zijn echter superfoods die met specifieke eigenschappen wat gerichter kunnen helpen om de slaappatronen te herstellen.

Maca reduceert de stresshormonen

Maca wordt veel  gebruikt door mensen die kampen met veel stress en daardoor veel  slaapuren te kort komen. Bij stress is er sprake van een verhoogde aanmaak van stresshormonen zoals cortisol. Deze hormonen zorgen ervoor dat je vaak wakker wordt en niet erg diep slaapt. Maca kan zorgen voor een herstelde balans in de hormoonspiegel. Het reduceert de hoeveelheid aangemaakte cortisol in tijden van stress. Het draagt bij dat de geest meer kan ontspannen en geeft het lichaam meer energie. In dat kader is het van belang om het middel aan het begin van de dag te gebruiken anders zou je alsnog niet lekker kunnen slapen.

Cacaopoeder voor ontspanning van ons lichaam en onze hersenen

Cacaopoeder is een superfood dat veel gebruikt wordt door mensen die blootstaan aan veel mentale en fysieke (in)spanning. Rauwe cacao kan helpen bij het ontspannen na een periode van stress en spanning. Het bruine goud bevat onder andere veel magnesium. Deze mineraal kan essentieel zijn voor de ontspanning van ons lichaam en onze hersenen. Het zorgt ervoor  dat ons lichaam verslapt en zich makkelijker kan overgeven aan de slaap. Daarnaast bevat cacaopoeder ook de stoffen tryptofaan en serotonine. Deze stoffen werken gevoelens van ontspanning, genot en geluk in de hand. U gaat met een glimlach naar bed.

Wij wensen u welterusten. Kijk hier hoe wij iets kunnen bijdragen aan uw nachtrust.

Comment Section

0 reacties op “Stimuleer je nachtrust met de juiste voeding.

Plaats een reactie


*