Download nu Gratis het Superfood Kennismakingspakket!
Gratis Ebook, videocursus en kortingscoupon voor onze webshop!

Page content

Peter Heuvelman interviewt Wouter de Jong (video)

Peter Heuvelman interviewt Wouter de Jong (video)


Interview met Wouter de Jong door Peter Heuvelman van Lifelift.

Hoe ben je eigenlijk op het pad gekomen van alles wat met lichaam en ook geest te maken heeft?

Toen ik na eerst tennis gedaan te hebben ging fitnessen werd ik wel sterker maar kwam ik niet veel in spiermassa aan. Zo ben ik begonnen met mijn voeding aan te passen, bijvoorbeeld meer eiwitten eten en whey eiwit shakes gebruiken en dat resulteerde ook in meer spiermassa. Toen was mijn fascinatie voor voeding begonnen!

Wat vind je eigenlijk van die eiwitshakes?

Ja die vind ik goed, maar je moet wel opletten met zoetstoffen en andere toevoegingen.

Bij Lifelift valt de workshop die je onlangs gevolgd hebt onder spirit. Workshop Magie van Benjamin Adamah, kun je daar wat meer over vertellen?

Je zou een piramide kunnen maken, de twee onderste pijlers zijn voeding en beweging en de top van de piramide is je spiritualiteit / mentale staat. Veel mensen focussen zich op 1 van de drie punten, maar je moet ze allemaal in balans onder controle hebben. Waarbij naar mijn mening de voeding en beweging een basis zijn voor de ontwikkeling van je spiritualiteit.
Je moet wel geloven in iets voordat het werkt, ook al is het placebo je hebt toch het resultaat wat je graag wil bereiken.

Hoe kijk jij eigenlijk tegen geneesmiddelen aan?

Ik geloof in medicijnen voor acute zaken, daarvoor zijn ze fantastisch. Maar deze langdurig gebruiken, voor vaak chronische klachten, nee daar ben ik geen voorstander van. Dan moet je meer kijken naar kruiden, natuurgeneeskunde.
Sommige mensen zijn dan sceptisch, ze weten het niet zo goed. Dat merk ik ook met lesgeven, mensen denken niet dat ze bij les 6 groene smoothies en flesjes water op hun tafel hebben staan, maar toch is dat zo! Ze gaan er mee aan de slag en voelen zich beter, slapen beter, hebben meer energie en dan zijn ze om.

Je bent bij RTL4 geweest over superfood als expert.

Toch zijn mensen daar heel sceptisch over, hetzelfde hebben we gezien met raw food. Zo zagen we bij Pauw en Witteman een moeder die haar kind opvoedde met raw food en volledig afgebrand werd, terwijl iemand die zijn kind fast food geeft die worden daar niet op aangevallen.
Wat is die (natuurlijke?) drang tegen het ubergezonde toch?

Dat heeft er mee te maken dat mensen niet zomaar willen veranderen. Ze willen het wel maar dan stapje voor stapje. Als je opgevoed bent met een boterham met margarine, kaas en een glas melk als een gezond ontbijt. Als dan blijkt dat dat misschien wel niet de meest optimale combi is dan zijn mensen beduusd en wat moeten ze dan eten?
Het fundament wat vertrouwd is dat wordt beschadigd. Enkel het beleg veranderen willen ze dan wel, maar hun hele maaltijd omgooien dat gaat te ver. Wat de boer niet kent dat eet hij niet. Dat verschilt wel een beetje per regio, in de Randstad en in grote steden zijn er meer mensen die het oppakken.
Als iedereen het doet, dan doen ze het ook. Als 1 schaap over de dam is volgen er meer!
De pioniers die er mee beginnen worden echter eerst verguisd.

En kun je die superfoods ook zelf kweken en doe jij dat ook?

Nee dat doe ik zelf niet, wel hebben we hier bosbesen, frambozen, kersen en appels in de tuin maar dat zijn eigenlijk geen superfoods. Tegenwoordig is alles superfood, havermout is superfood, bosbessen zijn superfood. Maar eigenlijk heb je er maar 10, 10 superfoods zie deze superfoods lijst.

Het is een populair begrip, maar wat is nu eigenlijk jouw definitie van een superfood?

Als je alle voedingsmiddelen ter wereld in een Excel bestand staan dan kun je een overzicht maken waar de meest vitamine C in zit, en vervolgens de meeste foliumzuur, kalium, enz. En vervolgens krijg je gewoon een top van de aller gezondste voedingsmiddelen ter wereld, en dat zijn de superfoods: goji bessen, cacao, maca, hennepzaad, aloe vera, de algen zoals chlorella en spirulina, kokos. Kijk olijfolie is ook gezond, maar het staat niet in de top 10. Dus iedereen noemt van alles superfood nu, maar dat is puur marketing.

Even mijn spiekbriefje erbij, orthomoleculaire therapie, leg uit was is het?

Ortho is goed en moleculair is betreffende de moleculen. Je hebt geleerd van het voedingscentrum dat als je twee stuks fruit eet en 200 gram groente dan ben je gezond bezig. Daar ben ik het mee eens, want 93% van de bevolking doet dat niet. Als je dat wel doet ben je goed bezig. Maar je hebt goed, beter en best.
Kijk je kunt best op vijf uur slaap functioneren, maar het zou beter zijn als je zes uur slaapt. En het best zou zijn 7-8 uur.

Als je nu minder slaapt dan heb je op week basis zoveel meer tijd en op maandbasis zoveel meer tijd en op jaarbasis zomaar een maand cadeau gekregen. Dat is een simpel rekensommetje. Maar is het in jouw optiek ook verstandig om te doen?

De gemiddelde persoon heeft 7-8 uur slaap nodig. Hoe je dat bepaald is waar voel je je optimaal gezond bij. Komt er dus op neer dat je bijna 1/3e van je leven in bed ligt! Dat zal dan wel een doel hebben. Sleep less, live more ben ik het mee eens maar het gaat om de kwaliteit van de slaap. Je hoort eigenlijk binnen een kwartier in te slapen. Vervolgens wordt je meerdere keren wakker, zonder dat je dat weet, en ga je weer een andere slaapfase in. Vervolgens wordt je wakker door licht, specifiek blauw licht wat op de retina valt, ook als je ogen nog dicht zijn. Dan krijg je cortisol, de zogenaamde cortisol awakening response, als je die hebt wordt je fit en vitaal wakker.
Als je al die factoren goed hebt kun je ook met zes uur slaap prima functioneren, het gaat echt om de kwaliteit van de slaap.

Hoe zit dat met licht, je moet donker slapen begreep ik?

Ja je maakt dan melatonine aan, dat is een hormoon om in te slapen. Met diverse micronutriënten wordt dat weer omgezet in pinoline, en daar ga je ook van dromen. Daarom moet je kamer goed donker zijn. Ook niet je mobiel onder je kussen leggen omdat dat verstoring kan geven.
En ’s ochtends moet je juist licht hebben, de zon of een Philips wake up light.
De aanloop van de slaap is ook belangrijk. Ik werk graag, en soms ook tot laat door. Als ik dan om 11 uur of half 12 ga slapen merk ik dat ik de slaap minder goed kan vatten.
Ja dat laptoplicht is best fel en dat verstoord. Je hebt een App die is best bekend, F.Lux. Dat kun je downloaden voor op je telefoon, of laptop, je geeft aan wat je tijdszone is en die app gaat zonder dat je het merkt je beeldscherm je scherm dimmen. Je krijgt andere kleuren, het blauwe licht gaat er uit en je krijgt geel licht. Vergelijk het met de lamp van een oude beamer.

Je hebt een eigen praktijk, wat doe je nog meer?

Ik geef lezingen, presentaties, les, workshops met blenders waarbij mensen ook praktich aan de slag gaan.

Hoe lang duurt zo’n lesprogramma?

Dat verschilt van 5 tot 18 lessen, afhankelijk van welke opleiding het is.

Waar kunnen mensen zich inschrijven?

Ze kunnen het best kijken op mijn website: Pro Active Medicine, en dan bij de agenda.

Comment Section

0 reacties op “Peter Heuvelman interviewt Wouter de Jong (video)

Plaats een reactie


*